Privacy

Augustus 2018

Dit Privacy Statement is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door Stichting Ziekenhuizen West-Friesland en Waterland, gevestigd aan de Maelsonstraat 3 te (1624 NP) Hoorn en ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel onder nummer 41235021, waarvan deel uitmakend locaties Hoorn en Purmerend (hierna het Ziekenhuis).

Dit Privacy Statement kan van tijd tot tijd worden gewijzigd. Raadpleeg dit Privacy Statement regelmatig, zodat u van alle wijzigingen op de hoogte bent. In het Privacy Statement wordt bovenaan altijd de laatste datum van wijziging aangegeven.

Persoonsgegevens omvatten alle informatie die te herleiden is naar u, zoals bijvoorbeeld uw naam, BSN nummer of gegevens over uw behandeling. We zorgen dat persoonlijke gegevens vertrouwelijk en volgens de privacywetgeving worden behandeld. Patiëntgegevens zijn alleen inzichtelijk voor de direct betrokken zorgverleners. Gegevens worden niet met anderen gedeeld als daar geen expliciete toestemming voor is gegeven door de patiënt of een andere wettelijke grondslag.

1 Op wie is dit Privacy Statement van toepassing?
Dit Privacy Statement is van toepassing wanneer u gebruik maakt van diensten van het Ziekenhuis. Voor deze diensten is het nodig persoonsgegevens te verwerken waaronder bijzondere persoonsgegevens over uw gezondheid. Dit Privacy Statement heeft tot doel u te informeren over de wijze waarop wij uw persoonsgegevens verwerken, voor welke doeleinden dit gebeurt en hoe u uw rechten kunt uitoefenen.

2 Wie is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens?
Het Ziekenhuis is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens in het kader van onze zorgverlening.

3 Welke persoonsgegevens verwerken wij van u?
Hieronder beschrijven wij welke categorieën persoonsgegevens wij verwerken.
a) Informatie die wij van u verwerken om een medisch dossier voor u aan te maken. Deze informatie verkrijgen wij in de eerste plaats van uzelf. Wij kunnen in dit verband uw voor- en achternaam verwerken, uw voorletters, uw titel, geboortedatum, e-mail adres en mobiel telefoonnummer. Wij leggen ook vast of u bij ons in het ziekenhuis verblijft.
b) Informatie die wij nodig hebben om de diensten te verlenen. Deze informatie omvat onder andere de gegevens die u zelf opgeeft, maar ook informatie die wij over u hebben. Denk daarbij aan hoe lang u bij ons in het ziekenhuis verblijft, op welke afdeling u verblijft en het nummer van uw kamer en uw bed. Wij kunnen daarnaast informatie verwerken die betrekking heeft op de aard van uw verblijf in het ziekenhuis en de zorg die wij u bieden, zoals een code voor uw diagnose en behandeling (DBC / ZA code), afspraakinformatie, informatie over uw behandelaar en vragenlijsten die u heeft ingevuld ten aanzien van uw aandoening.
c) Informatie om betalingen af te handelen. Voor zover u gebruik maakt van diensten verwerken wij uw bankgegevens bankrekeningnummer, naam van uw bank, BSN, verzekeringsgegevens)

4 Voor welke doeleinden verwerken wij uw persoonsgegevens
Wij kunnen uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden verwerken:

a) Voor het bieden van goede en effectieve zorg aan u en het uitvoeren van de behandelovereenkomst die wij met u hebben;
b) Het voeren van de administratie; het berekenen, vastleggen en innen van verschuldigde betalingen;
c) Om in contact te kunnen treden en te reageren op gestelde vragen, signalen, of klachten en om u te informeren over diensten oor informatie over diensten van het ziekenhuis;
d) Voor het verzenden van afspraak(herinneringen);
e) Voldoen aan toepasselijke wetgeving (administratie en bewaarplicht en accountantscontrole, verplichtingen vanuit de Nederlandse zorg Autoriteit).

5 Wat is de grondslag voor de verwerking van uw persoonsgegevens?
Wij verwerken uw persoonsgegevens in het kader van de behandelovereenkomst die wij met u hebben. Wij kunnen daarnaast uw persoonsgegevens verwerken voor zover wij daar een gerechtvaardigd belang bij hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer wij onze dienstverlening zullen optimaliseren en adequaat beveiligen. Wij kunnen ook uw persoonsgegevens verwerken wanneer u daar uw toestemming voor geeft. Wij zullen uw toestemming vragen wanneer wij persoonsgegevens van u verwerken die betrekking hebben op de zorg die wij u bieden, voor zover dit niet strikt noodzakelijk is in het kader van de behandelrelatie die wij met u hebben.

De verwerking van persoonsgegevens is aan strenge regels gebonden. Als wij persoonsgegevens verwerken of derden in opdracht van het ziekenhuis gegevens laten verwerken, zijn wij verplicht dit vast te leggen in een register waarin wordt vastgelegd wie hierbij betrokken is en welke beveiligingsmaatregelen zijn genomen.

6. Wetenschappelijk onderzoek / kwaliteit
Het Ziekenhuis doet vaak onderzoek naar de kwaliteit van de zorgverlening. Als een extern bureau wordt ingeschakeld om gegevens te verwerken sluiten wij een overeenkomst met hen om de beveiliging en geheimhouding van de patiëntgegevens te waarborgen. Bij medische wetenschappelijk onderzoek naar bepaalde behandelingen is in principe uw toestemming nodig tenzij het gaat om anonieme niet herleidbare gegevens. U wordt over deelname aan een onderzoek geïnformeerd door uw behandelend arts en kunt bezwaar maken tegen deelname.

7. Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt. De bewaartermijn voor uw medisch dossier is wettelijk vastgesteld op 15 jaar na de laatste aantekening in uw dossier.

8. Hoe beveiligen wij uw persoonsgegevens?
Wij hebben passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of onrechtmatig gebruik. Zo beveiligen wij onze systemen en applicaties volgens de geldende standaarden voor informatiebeveiliging. Personen die namens het ziekenhuis toegang hebben tot uw gegevens zijn gehouden tot geheimhouding.

9. Uw rechten : inzage, correctie en verwijdering
Op grond van de wet heeft u diverse rechten betreffende de verwerking van uw persoonsgegevens zoals het recht op inzage en het recht op correctie of verwijdering van uw persoonsgegevens. Ook kunt u bezwaar maken tegen gebruik van uw gegevens. Wilt u van deze rechten gebruikmaken dan kunt u daarvoor een verzoek indienen.

10. Gebruik van cookies
Wij maken gebruik van cookies binnen de omgeving van de website. Omdat wij uw privacy willen waarborgen én de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoeken willen verbeteren, is het belangrijk dat u weet hoe en waarom wij cookies gebruiken. Lees meer hier over in ons Cookie Statement.

11. Klachtrecht bij de Autoriteit Persoonsgegevens
Een ieder van wie persoonsgegevens worden verwerkt, heeft het recht om bij mogelijke schendingen van het toepasselijke recht met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens hierover een klacht in te dienen bij de bevoegde autoriteit. In dit geval is dit de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie vindt u op de website autoriteitpersoonsgegevens.nl.

12. Heeft u een vraag?
Heeft u een vraag over het gebruik van uw persoonsgegevens, dan kunt u contact opnemen met
de functionaris gegevensbescherming:
B. Gerretsen
Privacy@westfriesgasthuis.nl
tel: 0229 -528972